OPINIE – Er zijn nu twee dodelijke crashes geweest met Tesla-voertuigen in de Verenigde Staten. In beide gevallen stond de Autopilot ingeschakeld.
Het eerste incident vond plaats in Florida in 2016, het tweede in Californië in maart.
In beide gevallen bleek uit de logboeken van de voertuigen dat de bestuurders niet reageerden op waarschuwingen van de auto om de controle te nemen vóór de ongevallen.
Na de crash in Florida drong ik er bij iedereen op aan om je handen nooit van het stuur af te halen (in Nederland verplicht de wet dat je je handen aan het stuur houdt, red).
De afgelopen jaren heb ik de kans gekregen om de Autopilot van verschillende nieuwe Tesla’s te testen, waaronder die van de nieuwe Model 3. Mijn mening is niet veranderd: de Autopilot kan de auto absoluut niet zelfstandig besturen.
Laat ik duidelijk zijn: dit is mijn mening, gebaseerd op mijn persoonlijke ervaring met Autopilot in een Model S, Model X en Model 3. Als journalist heb ik meerdere malen mijn handen van het stuur gehaald en gekeken hoe het systeem reageerde. Ik reageerde op waarschuwingen om het systeem beter te begrijpen.
Business Insider heeft geen wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van de Autopilot. We hebben het systeem alleen vergeleken met andere semi-zelfsturende voertuigen en duidelijk proberen te maken dat we geen maanden hebben besteed aan het onderzoeken van de functie.
Tesla is het min of meer met me eens en vertelt eigenaren dat de Autopilot géén volledig zelfrijdende, handsfree technologie is. Bestuurders moeten tijdens het rijden voorbereid zijn dat ze ieder moment de controle over het voertuig moeten nemen wanneer daar om wordt gevraagd. Het systeem wordt namelijk gedeactiveerd als ze deze waarschuwingen negeren.
De verleiding om te denken dat Tesla zelf kan rijden
Het zelfsturende aspect van de Autopilot maakt het voor chauffeurs verleidelijk om handsfree te gaan rijden. Tesla betoogt dat Autopilot autorijden veiliger maakt en dat de kans op een dodelijk ongeval kleiner wordt. Die statistieken geef ik het voordeel van de twijfel. De reeks functionaliteiten kunnen de menselijke bestuurder prima assisteren en een tragisch ongeluk mogelijk voorkomen.
Het probleem is alleen dat Tesla chauffeurs niet kan dwingen om goed om te gaan met Autopilot. Uiteraard negeren sommige chauffeurs mijn advies (en dat van de Nederlandse overheid, red).
Het Nationale vervoersveiligheidsraad van de VS deed onderzoek naar de crash in Florida en stelt dat de Autopilot heeft bijgedragen aan het ongeluk. "De manier waarop de gebruiker het Autopilot-systeem gebruikte, wijst op een overmatige afhankelijkheid van automatisering en een gebrek aan inzicht in de systeembeperkingen", schrijven de onderzoekers.
Ze voegen daaraan toe: "Als geautomatiseerde controlesystemen niet automatisch hun eigen werking beperken tot waarvoor ze zijn ontworpen en geschikt zijn, blijft het risico van misbruik door de chauffeur bestaan." En: "De manier waarop Tesla's Autopilot-systeem de interacties met de bestuurder monitorde en erop reageerde via het stuur, is geen effectieve methode om de betrokkenheid van de bestuurder te waarborgen."
Mogelijk trekt het NTSB andere conclusies uit het ongeluk in Californië, het onderzoek is nu in volle gang. Maar wat mij betreft moet Tesla onmiddellijk de Autosteer-functie uitschakelen of terugroepen. Na meerdere ritten met verschillende driver-assist-systemen van Tesla en andere fabrikanten denk ik dat mensen gevaarlijk nalatig blijven met Autosteer.
Tesla wekt niet de indruk dit daadwerkelijk van plan te zijn. En dat is geheel hun beslissing, als overheden Tesla niet dwingen om de technologie uit te schakelen.
Heb je een Tesla of lease je er een, doe dan wat ik zeg. Mocht je de Autopilot wel inschakelen, haal dan onder geen enkel beding je handen van het stuurwiel af. Behandel het systeem als een geavanceerde cruisecontrol en niets meer.
Dit artikel geeft niet noodzakelijk de mening van Business Insider weer, dit artikel is geplaatst als opiniërend stuk. De omschreven gedachten zijn die van de auteur.